Nå har jeg vært på konferanse om etreprenørskap i praksis i
skolen. Her foreleste blant annet Pia Elverhøi fra Ludvigsen- utvalget om
elevenes læring i fremtidens skole. Videre fortalte hun at dette utvalget nå
arbeidet med blant annet hvordan undervisningen i skolen kunne bli bedre i
fremtiden. Her tok hun frem at det å gå i dybden av hvert emne er ønsket for å
gi elevene dypere og mer detaljert læring, istede for mer overfladisk læring.
Om dette skal kunne gjennomføres, må det komme ny/ revidert læreplan, og for å
kunne gå mer i dybden må også noen fag slås sammen og eventuelt noen emner i
hvert fag kuttes ut.
Jeg er helt enig i at absolutt skulle vært mer
dybdeundervisning i skolen, da det er veldig mye og mange ganger overfladisk
undervisning som finner sted idag (ut fra mine observasjoner i praksis). Hvis
jeg nå tenker på norsk- faget, og hva man eventuelt kunne kuttet ut av dette
faget, er det vanskelig. Hvilke emner skal man eventuelt si at ikke er like
sentralt og viktig? Kan man kutte ut nynorsk? Kanskje kan heller nynorsk komme
som et eventuelt valgfag i ungdomsskolen for de som ønsker det? Hvilke fag kan
man slå sammen? Hva tenker du/ dere om dette?
Spennende tema. Jeg har lenge ment at nynorsk bør være et valgfag, selv om jeg vet mange er sterkt uenige der. En ting er nå at bokmål og nynorsk skal være likestilt. Men flere av oss ser helt klart og tydelig at vi har lite bruk for dette faget utenfor skolen. Jeg ønsker å følge med på denne debatten da det blir spennende å se hvordan løsningen blir. Uten å ha tenkt så mye på dette, vet jeg at det finnes mange tema som kan gjøres tverrfaglig. Jeg tror ikke nødvendigvis det er lurt å slå sammen fagene. Likevel kan det være fornuftig å tenke mer tema istedenfor fag?
SvarSlettJa Tanja, jeg synes også det er en spennende debatt som også jeg kommer til å følge med på videre. Også enig i at det kanskje kan være en ide å tenke mer tverrfaglighet og tema, istedenfor å slå sammen fag. I sitt foredrag sa jo også Pia Elverhøi at det var snakk om å slå sammen mat og helse med gym- faget, noe jeg umiddelbart ikke synes noe om!
Sletthmmm... mat og helse med gym... tja... kanskje ikke så dumt. Tipper de tenker på folkehelse hvor fysisk aktivitet og det vi putter i oss har stor betydning for fedmeproblemet vi står over. Skjønner at mye av teorien i disse fagene kan slås sammen... Men det praktiske bør skilles, mener nå jeg.
SlettJeg ser også sammenhengen mellom de to fagene, men mener også at det praktiske bør skilles.
SlettDette var et veldig interessant tema, og kommentarene får en til å reflektere over ting. Om det praktiske i fagene bør skilles, om vi bør slå fag sammen eller om det burde bli mer temabasert læring i skolen, har nok faktorer som både taler for og imot. Jeg tenker at mange ganger kan man komme ganske langt med å jobbe tverrfaglig i skolen. Siden lærere i dag skal ha mulighet til full metodefrihet i sin undervisning, så kan kanskje fagene ha en slik inndeling som de har i dag? Jeg har ikke noe svar på dette, bare ulike tanker om det. Det er uansett et spennende tema som sikkert har mange muligheter...
SvarSlettJa, veldig interessant tema, Evy- Ann! Mange faktorer som spiller inn i slike valg, og mange meninger og synspunkter som skal tas hensyn til. Det blir spennende å følge med videre i debatten.
SlettInteressant innlegg du har her Elisabeth! Jeg syntes også det var utrolig interessant å høre på forslagene Pia Elverhøi presenterte. Jeg tenkte umiddelbart at nå er vi på vei mot en ny læreplan. Noe jeg tror vil være svært positivt for skolene. Når det gjelder hva som skal ut tror jeg sikkert en kan sammenslå ulike kompetansemål blant annet. Synes også det virker positivt at det var foreslått større fokus på generell del av LK06, det er jo utrolig mye viktig som er poengtert her. Noe jeg føler mange lærere kanskje "glemmer" litt fordi det er så mye fokus på å nå kompetansemålene. Det blir veldig interessant å følge med på dette fremover.
SvarSlett