tirsdag 4. november 2014

Hvordan kan man bruke blogging i undervisningen?

Blogging er noe som virkelig har blitt populært, spesielt de siste fem årene. All slags mennesker oppretter blogger hvor de skriver om alt fra litteratur, mat, barn, familie, skole, livet og mye mer. Man kan rett og slett skrive om det aller meste, vise bilder og filmer, dele tanker og meninger, samt vise hvilke andre blogger man selv leser. Dette er kun noen av de forskjellige tingene blogging kan
by på.



Noen mener at det å ta blogging inn i skolen, vil være som å la elevene sitte på facebook i timene. Dette kan være tilfelle, men jeg tror det er kun om man bruker denne ressursen på feil måte. Blogging gir elevene muligheten til å skrive for mange lesere, og jeg tror det kan være et godt verktøy for å motivere elevene. Man kan for eksempel ha en felles klasseblogg, hvor elevene uke for uke får skrive/ lage ett innlegg hver- enten om noe faglig, eller rett og slett om seg selv. For å motivere alle elevene kan man spille på deres personlige interesser- kanskje de kan skrive et faktabasert innlegg om sin hobby, presentere noe de har produsert i kunst og håndverk eller et annet fag, argumentere for et faglig standpunkt- dette er kun noen alternativer til blogging.

Spesielt når elevene blir litt eldre, kan kanskje hver elev ha en egen blogg. Den kan de bruke til å presentere eller fortelle kort om de ulike oppgavene i de forskjellige fagene. Og hvis alle elevene lager en "leseliste" med alle elevenes blogger, kan de stille spørsmål og ha faglige diskusjoner også på bloggen. Som lærer tror jeg i et slikt tilfelle det er viktig å ha klare rammefaktorer når det kommer til hva elevene får lov å legge ut hvis det skal være en "skoleblogg", så får de heller lage seg en personlig blogg til annet bruk om de øsnker.

2 kommentarer:

  1. Helt enig med deg, kanskje ikke noe man introduserer for de aller yngste, men absolutt en fin læringsmåte for de eldre elevene. Syns det virker som det blir viktigere og viktigere for elevene å ha autentiske lesere slik at de ikke føler at arbeidet de gjør er meningsløst. Fungerer også veldig fint som læringslogg syns jeg. Men mulighetene er mange:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er sant, gir nok elevene mer motivasjon når de vet at det er flere som faktisk leser det de skriver. Logg er også et godt eksempel, det har jeg ikke tenkt på!

      Slett