onsdag 1. oktober 2014

Ikke en datamaskin til hver elev?

Da jeg i fjor gjennomførte feltarbeidet til min bacheloroppgave, la jeg merke til noe interessant, som egentlig ikke omhandlet temaet til min oppgave. Da jeg observerte en 4. klasse tok jeg meg selv i og også observere klassens bruk av IKT i undervisningen. Denne skolen hadde, som veldig mange andre skoler, ikke datamaskiner til hver av elevene i klassen. Læreren var veldig presis på at hun mente de grunnleggende ferdighetene fra LK06 var akkurat like viktige i elevenes læringsløp som selve kompetansemålene innenfor hvert fag.

På grunn av dette hadde læreren lagd en rulleringsplan slik at alle elevene skulle få bruke de få datamaskinene i klasserommet. Maskinene ble brukt hver eneste dag av 3-4 elever, og så godt som i hver eneste time. På denne måten fikk læreren brukt IKT i undervisningen hver dag, ut fra de ressursene skolen hadde for å gi elevene dette. Hun tilpasset opplæringen på en slik måte at noen av elevene kunne bruke IKT til å løse ulike oppgaver, mens andre brukte andre hjelpemidler. Elevene så heller ikke ut til å være brydd av denne arbeidsmåten, da det var blitt en rutine for dem, og alle vet at de får bruke datamaskinene når det blir deres tur.

Jeg tror dette er realiteten for mange lærere i skolen idag. Likevel viste denne læreren at man enkelt kan tilpasse opplæringen slik at noen får brukt IKT i skolen hver dag. Jeg har både erfart og hørt om mange lærere som lar være å bruke datamaskiner i undervisningen om det ikke fins en datamaskin til hver elev, fordi det kan bli for mye styr hvis kun ett fåtall med elever skal bruke maskiner. På den ene siden skjønner jeg disse lærerne, men mener helt klart at det blir feil hvis datamaskiner skal stå ubrukt fordi det ikke er nok til alle. Hva hvis 10 klasser på en skole har 3 maskiner i hvert klasserom, og alle lærerne tenker at det blir for komplisert hvis kun 3 elever skal få bruke dem i en time?

De fleste skolene har etter min erfaring også et eget datarom, hvor det stort sett er en maskin til hver elev. Problemet med disse rommene er vel at alle klassene på skolen må rullere på å bruke dette rommet. Bruk av digitale ferdigheter inngår i de grunnleggende ferdighetene av en grunn, og jeg mener derfor at man må bruke de maskinene man har til rådighet, og rett og slett gjøre det beste ut av det.

4 kommentarer:

  1. Her belyser du et tilfelle som jeg også tror det er mye av i de norske skolene. De få datamaskinene de har plassert i klasserommet blir for det meste lite brukt. Da jeg var i praksis hadde de bare en datamaskin i klasserommet. Denne maskinen ble bare brukt av én elev som slet med håndskrifta si, fordi han ble raskt lei og umotivert av å skrive for hånd. Jeg tror flere lærere skulle vært flinkere til å bruke klassemaskinene oftere, og synes måten du beskriver virker lur for å snike inn de digitale ferdighetene i alle fag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo ei utfordring vi som lærere vil stå foran, men vi må jo gi elevene best mulig opplæring ut fra de rammefaktorene skolen har.

      Slett
  2. Dette var ei gladhistorie av flere grunner. Dine gode refleksjoner. En lærer som mener de grunnleggende ferdighetene er like viktige som fagene. Den samme lærerens praktiske og gode utnyttelse av de få pc-ene som var tilgjengelige. IKT krever en egen didaktikk der det ikke er et poeng at alle elevene gjør det samme samtidig - tvert imot.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var morsomt å få se en lærer som faktisk virkelig benytter seg av de få datamaskinene i klasserommet.

      Slett