mandag 20. oktober 2014

Plakat med Scribus

Scribus er et program hvor man blant annet enkelt kan lage plakater. Dette programmet har jeg litt erfaring med fra faget "Læring med digitale medier", som jeg tok på UiN forrige studieår. Programmet er forholdsvis enkelt å bruke, og kan virkelig gi et profesjonelt uttrykk! Dette tror jeg kan være et morsomt og kreativt alternativ til IKT- undervisningen i skolen idag. Av mitt inntrykk brukes det som oftest de vanlige standardprogrammene som Word og Power Point. Disse er også gode programmer, men variasjon kan ha mye å si for elevenes videre motivasjon for læring.



Scribus kan brukes i alle fag, og man kan enten bruke bilder fra internett eller egne bilder. Elevene kan f.eks. lage plakat i Scribus for å presentere noe de har produsert i Kunst og håndverk, bilder med tekst fra en tur klassen har vært på, bilder med skriftlige forklaringer for nye begreper, eller kanskje alle elevene kunne lagd en plakat om seg selv- her er det uendelig med muligheter!
Selv bruker jeg den engelske versjonen av programmet, men det fins sikkert en norsk versjon også- som sikkert vil være mest hensiktsmessig for elever på de laveste klassetrinnene. Jeg vil også tro at det trengs en del opplæring i programmet, og lærer må kunne veilede elevene en del. Likevel tror jeg det kan virke læringsfremmende, morsomt, kreativt og motiverende for elevene. Og hvis de først lærer seg å bruke programmet, kan det brukes i mange sammenhenger.

Når jeg selv var i praksis forrige studieår, deltok jeg på et teammøte hvor vi skulle diskutere hvordan det kunne arbeides med de digitale ferdighetene. Jeg foreslo blant annet Scribus, og viste lærerne noen av tingene programmet kunne by på. Lærerne ble veldig glade og sa de selv skulle ønske at de hadde bedre kompetanse om ulike programmer de kunne bruke i undervisningen, som gjerne var litt mer "moro" enn Word. Dette viser jo bare hvor viktig det er at lærerstudenter får god nok kompetanse om bruk av IKT i skolen!

Scribus er et gratis program som du enkelt kan laste ned her

6 kommentarer:

  1. Så spennende at du foreslo dette i praksis, og på mange måter ikke noe overaskelse at lærerne ikke visste om det. Det finnes så utolig mange gode programmer som man både som studenter og lærere ikke vet om. At lærerstudenter får god nok kompetanse om bruk av IKT i skolen er så utrolig viktig. Og vi har jo sett i forhold til vår utdanning, at vi har hatt alt for lite. Hadde det ikke vært for dette norsk 2 studiet, kan jeg ikke si at jeg har lært så veldig mye om IKT i skolen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det føltes godt å kunne bidra med noe. Hadde det ikke vært for dette faget, samt Læring med digitale medier (som jeg tok i fjor), hadde heller ikke jeg hatt mye kompetanse om bruk av IKT i skolen.

      Slett
  2. Hei! Helt enig med dere begge. Går vel ikke nødvendigvis på lærernes vilje til å arbeide digitalt, men det handler kanskje mest om å kjenne til muligheter som finnes. Det viser bare hvor viktig et miljø for deling og samarbeid er på skolen. Man kan både bidra, og selv ha nytte av andres kompetanse. Lærerutdanninga har nok enda en del ubrukt potensiale på dette området, så kanskje kan man anta at det digitale er et forsømt område i alle ledd?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror det ligger noe i det du sier, at det kan være et område som er forsømt i alle ledd, ja. Ser også at det er mange erfarne lærere som ønsker å være mer kreativ i bruken av IKT, men som rett og slett ikke har kunnskap eller kjennskap til aktuell programvare eller nettressurser.

      Slett
  3. Du skriver svært godt om bruk av Scribus og annen programvare i skolen. Å lage en plakat av sin produksjon i kunst & håndverk er en meget god idé. Ta bilder av produktene og presentere dem på en plakat. Praksisfortellinga gjør at vi kjenner oss igjen og det utløser en fin meningsutveksling. Pussig at du har engelsk versjon. Det undersøker vi på samlinga.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, tror det kan være en morsom måte for elevene å vise frem sine produkter på, ved å lage en plakat. Med scribus er det jo kun kreativiteten det står på!

      Slett