tirsdag 28. oktober 2014

Hva er padlet?

Padlet er en veldig morsom læringsplattform, som kan brukes i alle forskjellige sammenhenger og fag. Padlet går ut på at jeg lager meg en "vegg" etter at jeg har registrert meg på nettsiden. På veggen min kan jeg selv velge hvordan veggen skal se ut og hvor mange innlegg jeg selv vil lage. Jeg kan også velge om jeg ønsker at veggen skal være helt åpen, skjult (slik at man kun kommer inn om man har den eksakte internettadressen), eller om veggen skal være beskyttet med et passord. På denne måten kan man også bevisstgjøre elevene en del på dette med nettvett- avhengig av hva man skriver om, ønsker man at alle skal kunne se det?



Dette tror jeg kan være en morsom plattform for elevene, og man kan f.eks. lage en vegg for hvert nytt emne i et fag, elevene kan legge inn innlegg med noe de har lært om emnet eller stille spørsmål, man kan legge inn aktuelle bilder og lignende. Elevene kan på denne måten bruke Padlet som et slags tankekart, hvor klassen kan samle tanker, spørsmål og svar om et gitt emne.

Jeg har selv laget meg en Padlet, hvor jeg har kommet med tanker på hvordan man kan bruke Padlet i skolen. Gå gjerne inn på min Padlet og legg igjen en kommentar.

2 kommentarer:

  1. Padlet er så enkelt å bruke at selv IKT-vegrere blant lærere vil få til. Resten handler om pedagogiske muligheter som du har noen forslag til på din Padlet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er helt sant at selv IKT- vegrere får til å bruke Padlet, men tror også det handler mye om at lærerne faktisk ikke vet om alle de kreative nettressursene og programmene som fins.

      Slett